Schooljaar 2009-2010

Op 8 januari 2010 was het weer zover: onze jaarlijkse nieuwjaarsreceptie,

en dit reeds voor de vijfde keer...

De voorbereiding:
En dan arriveerden de eerste gasten reeds...
De speech:
(klik op de kleur om het filmpje nog eens te zien...)

Men kan het al een beetje zien als men hier rondkijkt, het thema dat onze pedagogische begeleidingsdienst voor dit schooljaar uitkoos is:
“Kom op … kleur
 je  school !”

En kleuren, daar kunnen we het misschien vandaag eens over hebben:

Blauw staat voor: avontuurlijk, technisch, diep, vrij, formeel, koud, beschermend, eenzaam, netjes, geleerd, gezaghebbend, vreedzaam…

Groen staat voor: rust, lente, natuur, belofte, atletisch, ontspannen, evenwichtig, avontuurlijk, veilig, geduldig, ongeluk, gelukkig, delen…

Oranje staat voor: glorie, herinnering, genot, rijk, behulpzaam, gezellig, opwindend, actief, overvloedig, inspirerend, waarschuwend, feestelijk, communicatief, brandend en is vol smaak…

Paars staat voor: intelligent, koninklijk, luxueus, vrouwelijk, melancholisch, artistiek, gereserveerd, plechtig, fantasierijk, geurig, ijdel…

Rood staat voor: passioneel, energiek, sensueel, rijkdom, hartveroverend, romantisch, alert, vitaal, complementair, zichtbaar, heet, dynamisch, bevelend, rebels, vreugdevol, prettig…

Geel staat voor: zomer, vrolijk, vermaak, zichtbaar, jong, lichtgewicht, nieuwsgierig, laf, uitdijend, ludiek, helder, creatief, opgewekt en is voedzaam.

 

Zoveel kleuren maken het leven en het werk boeiend.

We hebben jullie gevraagd om allemaal in de kleur van je eigen school te komen. Ikzelf heb mij dan maar zo neutraal mogelijk gekleed, kwestie van hier niet als een clown te staan en toch te proberen overal bij te horen.

Alle kleuren van al onze scholen samen kunnen samen een soort regenboog vormen. Deze symboliek kan je zien als: we horen bij elkaar maar elke school blijft toch zichzelf.
Dit is iets waar ik in mijn taak als coördinerend directeur zeer streng probeer over te waken: dat iedere school zijn eigenheid kan behouden. Het heeft geen zin om elke school te herkneden tot een soort van grijze eenheidsbrij. Dat pas maakt het werken saai. De verschillende schoolculturen houden het samenwerken juist boeiend. Ik ben van het principe dat dingen die je beter op de eigen school zelf kan doen of beslissen je ook daar moet doen en dat je binnen de scholengemeenschap alleen die dingen doet, die je beter samen kan bedenken of die toch gemeenschappelijk dienen gedaan te worden.

De kleurengedachte kan je natuurlijk ook doortrekken naar je eigen school.

Jullie staan hier nu wel te blinken in de kleur van je eigen school, maar ook binnen jullie eigen schoolteam is verscheidenheid troef.
Dit maakt voor een stuk de sterkte uit van elke school maar maakt het aan de andere kant soms ook moeilijk. Niet alle collega’s kunnen je even goed liggen.

Maar juist de verscheidenheid geeft ons stof tot discussie, tot nadenken, zorgt voor uitdagingen en zorgt voor een grote dynamiek binnen je school en dat maakt het juist mogelijk dat je als school blijft groeien en dat we ons onderwijs kunnen verbeteren.

Ook binnen de school is het erg belangrijk dat iedereen zichzelf kan blijven en dat we dat ook van elkaar leren aanvaarden. Dat we niet alleen verwachten dat anderen ons nemen met onze fouten en tekorten, maar dat wijzelf ook de kleine kantjes van anderen leren waarderen. Zo kunnen we van onze eigen school ook een schitterende regenboog maken.

We mogen daarom nooit uit het oog verliezen voor wie we het allemaal doen, en dat zijn natuurlijk onze kinderen.
En ook hier gaat hetzelfde verhaaltje natuurlijk op.

Alleen heb ik zelf het gevoel dat we hier niet meer van de beperktheid van een regenboog mogen spreken, ik zou het hier willen hebben over een hoge resolutie met een kleurdiepte van 32-bit.
En voor de niet zo gedigitaliseerde medemens: we spreken in dit geval over miljoenen kleuren.

Dit jaagt ons soms, bij wijze van spreken, de stuipen op het lijf, we lopen soms zowaar in verloren in de veelheid van uitdagingen waarvoor de kinderen ons stellen. Iedereen met zijn eigen noden en behoeften, zijn eigen wensen en dromen. Probeer daar als leerkracht maar eens aan te beantwoorden.

Maar weet je wat het ongelooflijk geheim is van ons onderwijs?

Dat we er als leerkracht op de één of andere miraculeuze wijze steeds weer in slagen om elke dag het beste van onszelf te geven om er voor ieder van die kinderen te zijn. Ook voor diegenen waar je kop noch staart aan krijgt, of voor diegenen die je de gordijnen injagen of zelfs het bloed van onder je nagels halen.
Maar heb je nog nooit ondervonden dat het vaak net die kinderen zijn die je jaren later tegenkomt en die met de meest levende herinneringen aan de tijd in jouw klas op de proppen komen? En net die mensen weten je dan te vertellen dat je een niet te schatten rol in hun leven hebt gespeeld.

En is het niet precies daarvoor dat we het doen?

Ik wil eindigen met ieder van jullie te bedanken.
                voor alle kleuren die je in je eigen klas koestert en feller laat schijnen,
                voor de kleur die jij in je eigen team brengt en
                voor de kleur die jouw school aan onze scholengemeenschap geeft.
Ik wens je dan ook een heel jaar lang de mooiste kleuren die je je maar kan inbeelden.

Kijk eens wat een aandachtig publiek... daar zaten de filmpjes ongetwijfeld voor iets tussen...
Daarna mochten we allemaal de daad bij het woord voeren en konden van onze scholengemeenschap letterlijk een kleurige regenboog maken...
Vlieg met me mee...

 

 

 

 

 

 

 

Vlieg met me mee …

Paul de Leeuw

Soms zijn er momenten dat ik aan je denk,
ook al komen die maar weinig voor
Seura mor ev'reu hulo, sjeura can te utor ora hiear,
sera ma vieux, ora cerra pasieux-to to rorra ma hiieux.
Ashma ti sjoem de cha Jerusalem, ashma lich nichna et li la sjalom,
Ich merch ner bjirchne et li de shoarma, ich echne a la chabba
sje ne ceh PLO.

Vlieg met me mee naar de regenboog-rainbow,
ik denk alleen aan jou
Vlieg met me mee naar de regenboog-rainbow,
ik hou alleen van jou
Vlieg met me mee naar de regenboog-rainbow,
ik denk alleen aan jou
Vlieg met me mee naar de regenboog-rainbow,
ik hou alleen van jou,hou alleen van jou.

L'amour sons les quandre quandre,
per pi sex ques t'une l'eau du urine.
Qua les mours des chandre, ques che tour de qua la treme.
(Pas qua lettre.) Je pra le chnee.
And my howe is over turning laugh, and my feeling ever swearing,
and my tearing over tearing laugh laugh.
Padde di lati, coddi di conti, coddi di rati, di filati, federati,
coddi getta e di fitee.
Und was in der sunten kunten, kunten under war,
und was is in der salt-lieb kunten tunten kunt die sahr.

Vlieg met me mee naar de regenboog-rainbow,
ik denk alleen aan jou.
Vlieg met me mee naar de regenboog-rainbow,
ik hou alleen van jou.
Vlieg met me mee naar de regenboog-rainbow,
ik denk alleen aan jou.
Vlieg met me mee naar de regenboog-rainbow,
ik hou alleen van jou,hou alleen van jou...

 

Daarna was de verbroedering (verzustering??) compleet en kon de receptie echt van start gaan...
De geprojecteerde foto's nog eens terugzien? KLIK!!